Cara Pasang RFID di Cermin Kereta dengan Mudah & Praktikal

Posted on

Cara pasang RFID di cermin kereta senang je dilakukan, baca artikel ni secara penuh supaya korang faham cara pasang RFID di cermin kereta dengan betul!

Hai semua! Selamat datang ke artikel kita yang baru ni.

Jom hari ini kita akan membincangkan topik yang menarik mengenai cara pasang RFID di cermin kereta. Mungkin ramai di antara kita yang sudah tidak asing lagi dengan teknologi RFID ini.

Jadi, dalam artikel ni kita akan kongsi beberapa langkah mudah untuk Anda cara pasang RFID di kereta. Tapi sebelum tu, kita nak tanya, adakah Anda dah tahu macam mana nak dapatkan pelekat RFID ni?

Bagi pengguna kereta, mesti pernah Anda nampak logo Touch n Go kat jalan tol kan? Tapi, banyak orang tak tahu sebenarnya apa benda Touch n Go ni dan macam mana nak guna.

Touch n Go tu sebenarnya ada kaedah baru bayar tol yang tak payah berhenti. Macam mana? Anda kena cara pasang sticker RFID Anda.

Dan macam mana ia berfungsi? Kalau tak tahu, jangan risau! Kita akan jawab semua soalan Anda dalam artikel ni bagaimana cara pasang RFID yang betul.

So, stay tuned dan jangan lupa sambung baca artikel kita yang seterusnya. Kita akan bincangkan langkah-langkah dan tips untuk cara nak pasang RFID kereta Anda dengan mudah.

Jangan lupa bookmark laman web kita ni, okay! Sampai jumpa lagi dalam artikel seterusnya.

Apa Itu RFID?

Cara Pasang RFID di Cermin Kereta
Apa Itu RFID

Sebelum membincangkan cara pasang RFID di cermin kereta. Kita akan bincang apa sebenarnya RFID itu?

RFID merupakan singkatan kepada “Radio Frequency Identification”, di mana ia adalah satu teknologi yang membolehkan kita mengesan dan mengenal pasti objek atau kenderaan dengan menggunakan gelombang radio.

Mengapa kita perlu memasang RFID di cermin kereta kita?

Salah satu sebab utamanya ialah untuk memudahkan kita membayar tol. Dengan memasang RFID di cermin kereta, kita tidak perlu lagi berebut untuk mencari duit tunai atau kad tol ketika melalui plaza tol.

Sekadar mengetekkan kad RFID kita pada pembacaan dan bayaran tol akan secara automatik dikurangkan dari baki kad kita. Mudah dan efisien bukan?

Baca Juga: Senarai Saiz Tayar Kereta & Cara Bacanya

Cara Pasang RFID di Cermin Kereta

Cara Pasang RFID di Cermin Kereta
Cara Pasang RFID di Cermin Kereta

Ada beberapa cara pasang RFID di cermin kereta yang betul ni:

1. Pasang pada cermin lampu sebelah kiri

Jangan pasang RFID kat cermin depan kereta, sebab tak berkesan kalau cermin kereta Anda tinted. Jadi, lebih baik pasang sticker RFID je kat lampu.

2. Jangan pasang pada besi

Sebab tu janganlah pasang RFID kat cermin depan kereta sebab ada kereta yang lampu hujung dia tak menghadap betul ke depan. So, risikonya pelekat RFID ni tak dapat dicapai oleh detector kat laluan tol.

3. Letak bagi seimbang atas dan bawah cermin

Tujuan cara pasang RFID tag tu supaya jarak dia jauh sejauh mungkin dari bonet kereta yang terbuat daripada besi. Sebelum tampal pelekat tu, pastikan Anda cuci dulu cermin tu.

4. Lepas pasang jangan buang bubble. Biarkan saja

Sebab tu penting kita jangan terus megikis pelekat tu nak buang bubble sampai hilang, sebab risikonya RFID Tag tu tak berjaya dikesan.

Baca Juga: Tips & Cara Pasang Bateri Kereta dengan Betul

Nah, itu dia cara pasang RFID di cermin kereta. Sekarang, Anda dah tahu cara nak pasang rfid, daftar dengan syarikat tol, dan gunakan RFID tu untuk bayar tol dengan mudah. Jadi, tak perlu lagi berebut duit tunai atau kad tol ketika nak melalui plaza tol.

Ingat, pasanglah RFID tu dekat lampu, bukan kat cermin depan, sebab nanti tak berkesan kalau cermin kereta Anda tinted. Pastikan juga Anda cuci cermin tu sebelum tampal pelekat, supaya lekat dengan baik.

Jadi, apa tunggu lagi? Segera pasang RFID di cermin kereta Anda dan nikmati kemudahan bayar tol yang pantas dan efisien. Lagi satu, kalau Anda ada sebarang soalan, jangan malu-malu nak tanya, okay?

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini. Semoga maklumat yang dikongsi dapat memberi manfaat kepada Anda. Selamat memasang RFID di cermin kereta dan selamat perjalanan!

Leave a Reply