Jangka Hayat Bateri Kereta & Tips Penjagaannya

Posted on

Bateri kereta merupakan salah satu komponen penting dalam kendaraan bermotor. Tanpa bateri, kendaraan tidak akan dapat hidup dan berjalan.

Meskipun berfungsi penting, bateri kereta memiliki jangka hayat terbatas. Ada beberapa faktor yang mempengaruhi jangka hayat bateri kereta, termasuk kualitas bateri, kondisi mobil, dan cara penggunaan kendaraan.

Penting untuk mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi jangka hayat bateri kereta dan melakukan perawatan yang tepat agar bateri kereta dapat bekerja secara optimal dan bertahan lebih lama.

Dalam artikel ini, kami akan membahas beberapa faktor yang mempengaruhi jangka hayat bateri kereta dan bagaimana melakukan perawatan untuk memperpanjang umur bateri kereta.

Jangka Hayat Bateri Kereta

Bateri Kereta
Bateri Kereta

Jangka hayat bateri kereta adalah masa berlaku atau umur dari bateri sebelum harus diganti dengan bateri baru. Jangka hayat bateri kereta biasanya berkisar antara 2-5 tahun tergantung pada beberapa faktor.

Meski begitu, banyak pemilik mobil yang tidak mengerti mengenai jangka hayat bateri kereta dan sering kali menganggap bateri tidak perlu diperhatikan selama mobil masih berjalan lancar.

Namun, ketahui bahwa ketika bateri kereta mulai lemah atau mati, kendaraan tidak akan dapat beroperasi sebagaimana mestinya.

Bateri Kereta Tahan Berapa Lama?

Ketahanan Bateri Kereta
Ketahanan Bateri Kereta

Banyak orang yang tidak menyedari dan terkeliru tentang keadaan bateri. Walaupun terdapat beberapa bateri yang memberikan isyarat kegagalan yang akan datang, kebanyakan tidak.

Walaupun kita semua ingin mendapat pelbagai amaran apabila bateri akan gagal, lebih baik kita mengelakkan masalah utama yang boleh menyebabkan kegagalan bateri dan bertindak dengan pantas apabila tanda-tanda masalah muncul.

Tiada bateri yang boleh bertahan selamanya, tetapi terdapat beberapa faktor yang boleh mempercepatkan kematian bateri, kadang-kadang dengan ketara.

Pada akhirnya, anda perlu menggantikan bateri anda sama ada anda menggunakan kereta setiap hari atau menyimpannya untuk jangka masa yang lama. Jangka hayat biasa bagi bateri kereta adalah antara tiga hingga lima tahun.

Walaupun dalam keadaan pemanduan yang ideal, mengekalkan bateri selama lima tahun boleh menyebabkan kegagalan yang tidak dijangka.

Oleh itu, sesetengah pengeluar mengesyorkan untuk menukar bateri setiap lima tahun. Anda boleh mempertimbangkan untuk memeriksa bateri anda apabila ia berumur tiga tahun atau lebih.

Juga, ambil kira untuk memeriksa bateri ketika anda menukar minyak atau semasa perubahan musim.

Baca Juga: Harga Bateri Kereta Malaysia Terkini

Jangka Hayat Bateri Kereta Mengikut Jenis Kereta

Bateri Kereta Axia
Bateri Kereta Axia
  • Kereta Axia, Biasanya jangka hayat bateri kereta Axia ni lebih kurang 2 hingga 3 tahun, bergantung pada jenis bateri yang digunakan.
  • Kereta Myvi, Jangka hayat bateri kereta Myvi lebih kurang sama dengan jenama kereta yang lain. Bateri saiz NS40ZL yang digunakan pada Myvi ni boleh tahan agak lama walaupun dia kecik je. Tapi, jangka hayat bateri Myvi ni akan berkurang kalau tak guna bateri tu sepenuhnya.
  • Kereta Honda City, walaupun enjin dia 1.5cc, jangka hayat bateri kereta Honda City ni boleh tahan kurang dari 2 tahun setengah. Bila dah lepas 2 tahun tu, bolehlah buat budget untuk tukar bateri kereta baru.
  • Kereta Hybrid, ni perlukan bateri kereta biasa sebagai backup je. Tujuan dia cuma nak jimat minyak dan kurangkan pencemaran udara je. Jangka hayat bateri kereta hybrid sama je macam kereta biasa lain yang pakai petrol. Bila dah sampai masa, kena tukar bateri kereta ni macam biasa dalam kurang dari 3 tahun paling lama dia boleh tahan.
  • Kereta Aruz, Jangka hayat bateri kereta Aruz ni boleh berbeza-beza bergantung pada cara pakai pemiliknya. Yang penting, bateri kereta yang berkualiti pun jadi faktor penting untuk tahan lama. Tapi jangan anggap jangka hayat bateri kereta Aruz ni boleh sampai 3 tahun ke atas. Setiap kereta ada had masa dia nak mati bateri.
  • Bateri kereta Bezza boleh tahan sampai 3 tahun kalau pakai dengan betul.

8 Tips Memanjangkan Jangka Hayat Bateri Kereta

Berikut ni kami kongsikan 8 tips memanjangkan jangka hayat bateri kereta!

1. Purata Jangka Hayat Bateri kereta

Berapa lama bateri kereta boleh tahan? Dalam purata, bateri kereta boleh bertahan antara 2 hingga 5 tahun. Salah satu faktor yang boleh mempengaruhi jangka hayat bateri kereta ialah cuaca.

Bila kita memandu, enjin menghasilkan haba yang tinggi. Haba yang terlalu panas pada bateri akan menyebabkan penyejatan air pada sel bateri walaupun bateri tersembunyi, dan ini boleh memendekkan jangka hayat bateri kereta.

Kalau kereta selalu terdedah di bawah matahari panas, bateri boleh jadi kong dan menyebabkan kereta tak boleh hidup jika kita tak jaga bateri kereta dengan betul, terutamanya dalam cuaca yang panas di Malaysia.

2. Panjangkan Jangka Hayat Bateri Kereta

Bateri Kereta pada Cuaca Panas
Bateri Kereta pada Cuaca Panas

Kalau kita memandu kereta selama 24 jam dalam cuaca yang sangat panas, bateri kereta akan mula dinyah cas.

Oleh itu, jangka hayat bateri kereta di negara yang lebih panas hanya boleh bertahan selama 2 tahun setengah, berbeza dengan negara yang cuacanya sejuk seperti sekitar 4 tahun setengah.

Jadi, kita boleh menganggarkan berapa lama bateri kereta boleh bertahan, iaitu selama 2 tahun setengah sebelum kita perlu tukar bateri!

3. Hadkan Perjalan Jarak Dekat

Kalau kita hanya memandu kereta sekejap, bateri kereta takkan dicaj sepenuhnya. Oleh itu, kita boleh mengekalkan kuasa bateri kereta dengan memandu lebih kerap dan lama.

Dengan cara ni, kita boleh meningkatkan ketahanan jangka hayat bateri kereta dan elakkan bateri cepat kong.

Tapi kalau jarang guna kereta, kita boleh pertimbangkan beli pengecas bateri mudah alih. Kelebihan pengecas mudah alih ni ialah boleh hidupkan semula bateri tanpa kereta lain kalau kereta kita mati di tepi jalan. Power gila kan?

4. Pastikan Bateri Pasang Ketat

Cara pasang bateri kereta yang betul memainkan peranan penting dalam memanjangkan jangka hayat bateri. Kalau bateri tak pasang betul dan ketat, boleh bergetar.

Getaran pada bateri boleh merosakkan bahagian dalaman dan menyebabkan litar pintas, yang pada gilirannya boleh kurangkan jangka hayat bateri kereta.

Kita selalu periksa terminal bateri ke? Pastikan selalu periksa terutamanya kalau kita selalu memandu di jalan yang berbukit untuk pastikan bateri pasang ketat dan dalam posisi yang

betul. Tapi jangan terlalu ketatkan nat kekunci bateri kerana boleh rosakkan bateri tu! Terminal bateri yang dipasang dengan rapi dan ketat akan mengekalkan jangka hayat bateri kereta kita.

5. Matikan Semua Lampu Bila Keluar

Matikan Semua Lampu
Matikan Semua Lampu

Kalau kita tinggalkan lampu depan kereta dan lampu dalam kereta terpasang tak sengaja, boleh rosakkan bateri dan pendekkan jangka hayat bateri kereta.

Gunakan lampu dalam jangka masa yang panjang tanpa caj bateri akan menyebabkan bateri kong.

Untuk elakkan lupa, letakkan nota atau reminder di dashboard kereta, pasang pelekat pada remote kereta kita, atau parkir kereta menghadap lampu depan kereta untuk ke tempat kita nak pergi.

Jadi, kita akan perasan bila kita tak matikan lampu kereta. Ingat, pasang lampu kereta yang lama ketika enjin tak hidup adalah salah satu punca utama bateri kong dan sebab kereta tak boleh hidup.

Jadi, jangka hayat bateri kereta akan menjadi lebih pendek dan cepat haus.

6. Terminal Bateri yang Bersih Boleh Memanjangkan Jangka Hayat Bateri Kereta

Terminal bateri boleh berkarat dari masa ke semasa, jadi pastikan sentiasa bersihkan daripada kotoran dan karat untuk panjangkan jangka hayat bateri kereta kita.

Salah satu cara mudah untuk membersihkan terminal bateri ialah dengan menggosoknya menggunakan berus gigi yang dicelup dalam baking soda yang dicampur dengan air.

Kemudian, bilas dengan air sejuk menggunakan botol penyembur dan lap terminal dengan kain bersih hingga kering. Mudah kan?

7. Uji Bateri Secara Berkala untuk Tahu Jangka Hayat Bateri Kereta

Kalau kita nak panjangkan jangka hayat bateri kereta, penting untuk tahu keadaan semasa bateri dan berapa lama lagi bateri boleh bertahan.

Oleh itu, kita boleh menguji voltan bateri menggunakan penguji bateri untuk tahu sama ada bateri kita dalam keadaan baik atau sudah tiba masanya untuk tukar bateri baru.

Kita perlu lakukan ini sekurang-kurangnya 3 hingga 4 kali bagi setiap bateri yang digunakan, supaya tak terkejut bateri kong tiba-tiba dalam perjalanan.

8. Penggunaan Elektronik yang Betul Boleh Panjangkan Jangka Hayat Bateri Kereta

Ini adalah tip penjagaan bateri kereta yang paling mudah untuk panjangkan jangka hayat bateri kereta kita ke tahap maksimum.

Matikan fungsi elektronik seperti radio dan aircond ketika enjin tak hidup. Ini boleh mengurangkan beban pada bateri kereta. Selain itu, biarkan enjin hidup hanya bila perlu dan jangan biarkan kereta lama tak bergerak

Gravatar Image
Saya menyediakan maklumat terkini mengenai dunia mobil, termasuk ulasan, kajian, berita, dan banyak lagi. Saya juga menyediakan panduan yang berkaitan dengan pembelian, pemilikan, dan penjagaan mobil, serta petua yang berguna untuk membantu anda menikmati alam perkilangan automotif. Saya memberi anda asas yang diperlukan untuk membuat pilihan yang bijak dan tepat untuk memenuhi keperluan anda.

Leave a Reply