Jenis Insuran Kereta & Mengapa Perlu?

Posted on

Jenis Insuran Kereta yang paling banyak diminati ialah Insurans Pihak Ketiga, teruskan baca artikel ni supaya korang faham nak pilih insurans jenis mana.

Insuran kereta memainkan peranan penting untuk melindungi kita daripada kesan kewangan yang besar akibat kemalangan atau kerugian pada kereta.

Insuran kereta ada pelbagai jenis, seperti insuran komprehensif, insuran third party, dan banyak lagi. Setiap jenis insuran ada perlindungan dan faedah yang berbeza.

Jadi, penting untuk kita faham jenis jenis insurans di malaysia yang ada supaya kita boleh pilih yang sesuai dengan keperluan dan bajet kita.

Insuran kereta tak semestinya mahal. Ada banyak pilihan yang mampu milik dan memberikan perlindungan yang baik.

Apa Itu Insuran Kereta?

Apa Itu Insuran Kereta
Apa Itu Insuran Kereta

Insurans kenderaan tu fungsinya untuk jaga kita lama-lama.

Selalunya, insurans kenderaan bermotor tu macam polisi insurans la yang jaga kereta, motorsikal, bas, dan lori dari risiko-risiko tak terduga macam kecurian dan kerosakan kalau kemalangan jadi.

Kat Malaysia ni, ada tiga (3) jenis insuran kereta yang boleh kita pilih, ikut syarikat insurans dorang.

Setiap jenis polisi tu ada syarat dan terma yang lain-lain la, bergantung pada insurans syarikat masing-masing.

Jenis Insuran Kereta

Jenis Insuran Kereta
Jenis Insuran Kereta

Ada 3 jenis insuran kereta kat Malaysia. Korang pening tak tahu nak pilih yang mana? Jangan risau, kami nak explain kat korang supaya senang faham dan boleh tolong korang buat keputusan yang bijak la.

1. Insurans Pihak Ketiga

Insurans pihak ketiga adalah polisi asas bagi perlindungan kenderaan – semua kenderaan bermotor di Malaysia wajib memiliki polisi insurans pihak ketiga sekurang-kurangnya supaya boleh digunakan di jalan raya.

Dalam perlindungan ini, pihak ketiga merujuk kepada orang lain yang terlibat dalam situasi luar jangka tertentu.

Jenis Insuran Kereta ini hanya boleh digunakan untuk membuat tuntutan oleh pihak ketiga dan melindungi mereka dari kecederaan atau kematian.

Ia juga meliputi kerosakan atau kerugian terhadap harta benda pihak ketiga akibat kemalangan yang disebabkan oleh kenderaan anda.

Tetapi, insurans pihak ketiga ini memberikan perlindungan yang terhad. Polisi insurans ini tidak boleh digunakan untuk membuat tuntutan bagi kerosakan pada kenderaan anda.

2. Insurans Pihak Ketiga, Kebakaran dan Kecurian

Menurut PolicyStreet Insurans company ada bagi offer extra coverage, tapi kena add-on bayaran pada premium. Ada beberapa tambahan yang boleh pilih macam ni:

  • Perlindungan untuk bencana alam (peril khas)
  • Perlindungan untuk mogok, rusuhan dan kekecohan awam (SRCC)
  • Perlindungan untuk cermin depan (kerosakan)
  • Perlindungan untuk kerusi kereta kanak-kanak (kerosakan dan kecurian)
  • Perlindungan untuk kunci pintar (kerosakan dan kecurian)
  • Perlindungan untuk aksesori kereta
  • Perlindungan untuk penambahbaikan (alat ganti baharu dan mengecat semula)
  • Perlindungan untuk Liabiliti Undang-undang daripada Penumpang (LLTP)
  • Perlindungan untuk Liabiliti Undang-undang untuk Penumpang (LLOP)
  • Rebat tunai untuk kurang pemanduan
  • Pampasan untuk Kehilangan Penggunaan (CLU)
  • Pampasan untuk Masa Penilaian Pembaikan (CART)

3. Insurans Komprehensif

Insurans komprehensif ni adalah polisi insurans (Jenis Insuran Kereta) yang paling lengkap.

Dia bagi perlindungan yang sama macam yang ada dalam (b), tapi tambah lagi polisi perlindungan untuk kenderaan sendiri dan tak terhad kepada kes kecurian atau kebakaran je.

Dalam bahasa mudahnya, jenis insurans ni tak hanya melindungi orang lain (pihak ketiga) tapi juga melindungi diri sendiri (pihak pertama).

Secara keseluruhannya, polisi insurans (komprehensif) ni juga melindungi dari kerugian harta dan kecederaan kalau terjadi kemalangan selain daripada pihak ketiga.

Baca Juga: Senarai Upah Baiki Kereta Terkini Malaysia

Insurans Kenderaan: Perlindungan Tambahan

Insurans Kenderaan_ Perlindungan Tambahan
Insurans Kenderaan_ Perlindungan Tambahan

Selain tu, syarikat insurans kat Malaysia pun ada offer pelbagai jenis perlindungan tambahan untuk jenis insuran kereta bergantung pada apa yang anda perlukan dan risiko pemanduan yang dikenal pasti.

Kalau nak tau lebih lanjut, boleh la tanya syarikat insurans pilihan anda. Ini antara perlindungan tambahan yang selalu diambil oleh pemilik kenderaan yang boleh anda pikirkan:

a. Pemandu Tambahan

Berikut contoh insurans kereta Pemandu Tambahan :

  • Pemegang polisi – Percuma
  • Pemandu kedua – Percuma
  • Pemandu ketiga – RM10.6*
  • Pemandu keempat – RM21.20*

b. Perlindungan Pilihan

  • Insurans cermin kereta (windscreen atau cermin hadapan) – biasanya 15% daripada nilai cermin hadapan;
  • Peril khas – biasanya 0.25% daripada jumlah yang ingin dilindungi (sum insured);
  • SRCC (Strike, Riot and Civil Commotion) – biasanya 0.3% daripada jumlah yang ingin dilindungi;
  • Aksesori kereta  biasanya 15% daripada nilai aksesori;
  • Lain-lain  rujuk syarikat insurans anda untuk info lanjut.

Mengapa Perlu Insuran Kereta?

Mengapa Perlu Insuran mobil
Mengapa Perlu Insuran mobil

Insuran kereta sangat penting kerana ia memberikan perlindungan kepada pemilik kereta daripada risiko dan kemungkinan kehilangan kewangan yang besar.

Dalam kes kemalangan, insuran kereta dapat membantu pemilik kereta menampung kos pembaikan atau penggantian kereta jika diperlukan.

Selain itu, insuran kereta juga melindungi pemilik daripada tanggungjawab undang-undang jika terlibat dalam kemalangan yang melibatkan pihak ketiga.

Dengan mempunyai insuran kereta yang mencukupi, pemilik kereta dapat merasa lebih tenteram dan yakin bahawa mereka dilindungi secara kewangan dalam keadaan yang tidak dijangka.

Baca Juga: Panduan Tekanan Angin Tayar Kereta

Jadi, itu dia serba sedikit pasal jenis insuran kereta dan kenapa penting untuk ada insuran kereta.

Dengan insuran kereta, kita dapat melindungi diri sendiri dan mengelakkan dari kos yang tinggi sekiranya berlaku apa-apa perkara tak diingini.

Jadi, jangan pandang remeh tentang pentingnya insuran kereta. Walaupun kadang-kadang mungkin kita rasa “takkan apa-apa pun jadi”.

Leave a Reply