Pahami Sekarang 3 Punca Cermin Kereta Berkabus!

Posted on

Satu dari punca cermin kereta berkabus adalah perbezaan suhu, tersukan baca artikel ni supaya korang faham punca cermin kereta berkabus!

Hari ini kita akan bercerita tentang satu perkara yang pasti telah dialami oleh ramai pemandu di luar sana – cermin kereta yang berkabus!

Mesti ada yang pernah mengalami keadaan ini, kan?

Jadi, dalam artikel ini, kita akan mengupas punca-punca mengapa cermin kereta kita sering berkabus dan apa yang boleh kita lakukan untuk mengatasi masalah ini.

Kita semua tahu bahawa cuaca di Malaysia boleh menjadi sangat panas dan lembap.

Bila kita masuk ke dalam kereta yang berada di bawah terik matahari, udara di dalam kereta kita menjadi panas dan lembap juga. Ini adalah punca utama cermin kereta berkabus.

Apabila perbezaan suhu antara udara di dalam dan di luar kereta terlalu besar, embun akan terbentuk pada cermin.

Jadi, apa yang kita boleh buat untuk mengatasi masalah ini? jom kita mulakan 3 punca cermin kereta berkabus!

Punca Cermin Kereta Berkabus

Punca Cermin Kereta Berkabus - Hujan
Punca Cermin Kereta Berkabus – Hujan

Berikut ni kami kongsikan 3 punca cermin kereta berkabus termasuk punca cermin depan kereta berkabus, pastikan korang baca dengan betul!

1. Kabus Muncul Karena Pemeluwapan

Punca Cermin Kereta Berkabus yang awal sekali adalah karena pemeluwapan.

Korang tahu tak, embun tu terbentuk sebab lembap wap tu berubah jadi air bila suhu udara turun sampai titik embun.

Itulah sebab cermin kereta jadi berkabus, sebab perbezaan suhu antara luar dan dalam kereta.

Tapi lepas tu, masalahnya ialah embun kat cermin kereta tu akan menghalang pemandu nampak dengan jelas. Macam mana nak pandu betul-betul kalau tak nampak, kan?

2. Perbezaan Suhu

Korang pernah tak bertanya kenapa cermin kereta berkabus waktu pagi atau cermin kereta berkabus waktu malam? Ni satu masalah yang sering berlaku.

Salah satu sebab cermin kereta berkabus ialah perbezaan suhu. Macam ni, bila cuaca panas gila kat luar, kereta kita berada dalam keadaan yang sejuk sebab ada aircond, betul tak?

Bila kita keluar dari kereta, cermin kereta tu pula terkena cuaca panas luar. Ni yang menyebabkan perbezaan suhu antara dalam dan luar kereta.

Bila suhu dalam dan luar kereta beza sangat, embun akan terbentuk kat cermin kereta tu. Lah, tu lah sebabnya cermin kereta berkabus!

3. Hujan

Punca Cermin Kereta Berkabus yang seterusnya adalah hujan.

Kenapa kita perlu pasang aircond? Sebab bila kita on aircond, dia boleh control suhu udara dalam kereta supaya cermin tak berkabus.

Tapi kalau boleh, direct kan angin dari aircond tu ke cermin kereta, so embun kat cermin tu boleh hilang lebih cepat.

Baca Juga: Jenis Tinted Kereta Terbaik Malaysia

Cara Hilangkan Cermin Kereta Berkabus

Cara Hilangkan Cermin Kereta Berkabus
Cara elakkan cermin kereta berkabus

Berikut ni kami kongsikancara hilangkan cermin kereta berkabus!

1. Guna Syampu

Selain guna untuk rambut, syampu pun boleh elak cermin kereta berkabus.

Senang je, sapu sikit syampu kat cermin tanpa air, gosok elok-elok. Lepas tu, lap perlahan pakai kain mikrofiber, surat khabar, atau tisu sampai hilang kesan tu.

2. Guna Minyak Rambut

Pastikan guna minyak rambut jenis cecair je, jangan yang krim atau gel tau! Nak guna pun senang je, macam guna ubat gigi yang tadi kitorang cerita.

3. Guna Ubat Gigi

Tahu tak? Ada fluoride dalam ubat gigi boleh buat susah kabus tak timbul kat cermin kereta. Nak guna pun senang je, sapu ubat gigi tu kat dalam cermin kereta, lepas tu lap pakai kain mikrofiber.

4. Guna Ubi Kentang

Jangan hairan! Ubi kentang pun boleh atasi cermin kereta kabus. Cara guna pun senang je:

  1. Ambil sebiji ubi kentang, potong dua.
  2. Gosok bahagian dalam ubi kentang tu kat cermin kereta.
  3. Biar cermin kereta kering dulu.
  4. Lepas tu, lap cermin dengan tisu kering.

Baca Juga: Panduan Tekanan Angin Tayar Kereta Mengikut Saiz Rim

Itu dia beberapa Punca Cermin Kereta Berkabus termasuk punca cermin kereta berkabus dari luar dan cermin kereta berkabus dari dalam.

Sekarang, bila kita tahu punca-punca berkabusnya cermin kereta dan cara-cara mudah untuk menangani masalah ini, kita bolehlah amalkan langkah-langkah tersebut supaya dapat mengemudi dengan lebih selamat dan selesa.

Jadi, jangan risau lagi bila cermin kereta kita berkabus, kita sudah tahu cara-cara yang mudah untuk mengatasinya.

Ingatlah, sapukan syampu, gunakan minyak rambut, ratakan ubat gigi, atau gunakan ubi kentang, semua itu adalah kaedah-kaedah yang boleh membantu kita memastikan cermin kereta kita bersih dari kabus.

Dengan memiliki cermin kereta yang bersih dan bebas dari kabus, kita dapat melihat dengan jelas jalan raya dan kenderaan di sekeliling kita.

Ini akan meningkatkan keupayaan kita untuk membuat keputusan yang betul dan mengelakkan kemalangan.

Jadi, ingatlah untuk menjaga cermin kereta dengan baik dan amalkan kaedah-kaedah ini. Dengan itu, kita dapat mengemudi dengan lebih yakin dan selamat.

Jom kita jadi pemandu yang bijak dan responsif!

Gravatar Image
Saya menyediakan maklumat terkini mengenai dunia mobil, termasuk ulasan, kajian, berita, dan banyak lagi. Saya juga menyediakan panduan yang berkaitan dengan pembelian, pemilikan, dan penjagaan mobil, serta petua yang berguna untuk membantu anda menikmati alam perkilangan automotif. Saya memberi anda asas yang diperlukan untuk membuat pilihan yang bijak dan tepat untuk memenuhi keperluan anda.

Leave a Reply