Rantai Motor Putus! Apa Perlu Buat?

Posted on

Rantai motor putus, baca artikel ini sampai penuh supaya korang tahu apa yang perlu buat semasa rantai motor putus!

Hey korang! Dah pernah tak korang alami masalah rantai motor putus? Pasti serabut betul kan?

Jadi, hari ni kita nak cerita pasal apa yang perlu kita buat bila menghadapi situasi macam ni. So, jom kita baca artikel yang bertajuk “Rantai Motor Putus! Apa Perlu Buat?” ni.

Imagine korang tengah seronok je bawak motor, tiba-tiba tetibe rantai motor berbunyi ‘crack!’ Pastu terus laa rantai motor putus.

Huh, memang tak best la kan. Jangan panik dulu, sebab ada beberapa perkara yang korang boleh buat untuk mengatasi masalah ni.

Tanda Rantai Motor Rosak

Rantai Motor Putus
Petanda Rantai yang Haus dan Rantai Motor Putus!

Berikut ini kami kongsikan Petanda Rantai yang Haus dan Rantai Motor Putus!

1- Rantai Boleh Ditarik Dari Sproket Belakang.
Korang boleh menyesuaikan ketegangan rantai motor korang mengikut keselesaan korang.

Cuba korang tarik rantai dari sproket belakang, khususnya di bahagian yang melengkung tu.

Kalau boleh ditarik dengan sedikit ruang, bermakna rantai tu dah longgar, dan itu merupakan punca rantai motor berbunyi. Sudah sampai masanya untuk digantikan.

2- Rantai Tak Tegak.
Sekali lagi, perhatikan rantai di sproket belakang. Kalau korang nampak rantai tu nampak bengkok ke atas atau ke bawah, ini menunjukkan adanya roller dan link yang rosak.

3- Rantai Tak Boleh Nak Diketatkan Lagi.
Kalau rantai korang tak boleh diketatkan lagi, ini bermakna axle belakang dah mencapai tahap maksimum dan korang perlu menggantikannya dengan segera.

Jangan cuba untuk memendekkan rantai dan menggunakan semula. Korang boleh cuba uji keadaan rantai, kalau hari ini korang ketatkan rantai motor tapi esoknya kendur semula, ini menandakan bahawa rantai perlu digantikan.

Punca Rantai Motor Putus dengan Cepat

Rantai Motor Kendur
Rantai Motor Kendur

Masalah rantai motor putus memang jarang berlaku, tapi kita perlu mengawasi beberapa aspek penting yang berkaitan:

1- Rantai yang tidak berkualiti mudah rosak dengan cepat. Jadi, pastikan kita memilih rantai berkualiti tinggi untuk motor kita supaya tahan lama dan tidak mudah putus.

2- Rantai motor longgar atau kendur juga boleh menyebabkan masalah. Kalau malas nak tarik rantai tu kemas, nanti boleh putus tiba-tiba. Jadi, eloklah sentiasa pastikan rantai motor kita sentiasa tegang dan tidak kendur.

3- Rantai yang terlalu tegang juga boleh mencetuskan masalah. Jangan laa sampai ketat sangat sampai rantai tu susah berputar. Pastikan ketegangan rantai itu berada dalam keadaan yang betul.

4- Jangan lupa periksa sprocket motor juga. Kalau sprocket dah rosak, ia boleh menjejaskan kekuatan dan kestabilan rantai. Kalau dah nampak tanda-tanda sprocket yang haus atau berusia, mungkin perlu tukar yang baru.

5- Pastikan tayar motor betul-betul berada di tengah dengan body motor. Kalau bekas eksiden atau body motor bengkok, mungkin tayar tak akan seimbang dan boleh menyebabkan rantai terjanggal atau putus.

6- Pastikan saiz rantai motor yang digunakan adalah tepat. Faktor berat motor, penunggang, dan muatan yang dibawa akan memberi kesan pada rantai. Jadi, pilihlah saiz rantai yang sesuai dengan keperluan motor kita.

Benda yang Perlu Dibuat Bila Tukar Rantai

Benda yang Perlu Dibuat Bila Tukar Rantai
Benda yang Perlu Dibuat Bila Tukar Rantai

Apa yang Perlu Dilakukan Setelah Menukar Rantai

  • Tukar Rantai Bersama Sproket Sekali

Biasanya, mekanik akan menyarankan korang untuk menukar rantai dan sproket pada masa yang sama apabila korang ingin menukar rantai motor.

Ini disebabkan rantai yang longgar atau rosak secara tidak langsung akan memberi kesan kepada sproket juga.

Jika korang terus memasang rantai baru pada sproket lama, rantai baru tersebut juga akan cepat haus!

Disyorkan agar korang menukar kepada rantai jenis heavy duty atau O-Ring jika korang tidak mahu menghadapi masalah dengan rantai.

  • Periksa Penjajaran Rantai

Selagi korang sudah menukar rantai, mintalah mekanik untuk memeriksa sama ada rantai itu berada dalam penjajaran yang betul dari depan ke belakang.

Rantai yang tidak sejajar atau tidak seimbang boleh membuat rantai cepat haus atau merosakkan gigi sproket.

  • Jangan Ketatkan Terlalu Tegang

Rantai yang terlalu ketat akan cepat menghakis gigi sproket depan. Selain itu, enjin juga perlu berkerja lebih keras untuk mengatasi tekanan tambahan tersebut.

Korang boleh memegang rantai dengan tangan dan cuba untuk merasa sama ada ia terlalu tegang atau kendur.

Korang juga boleh menyesuaikan ketegangan rantai mengikut spesifikasi yang disyorkan oleh pengeluar.

  • Bersihkan dan Pelincirkan Rantai dengan Kerap

Kami mengesyorkan agar korang membersihkan dan melincirkan rantai setiap 400 hingga 500 km atau sekurang-kurangnya sekali dalam 2 minggu.

Korang juga boleh membersihkan rantai jika ia kotor, misalnya selepas menunggang di laluan Off-Road atau setelah melalui banjir.

Apa yang Perlu Dilakukan Jika Rantai Motor Putus Ditengah Jalan?

Rantai Motor Putus
Gambar Rantai Motor Putus

Semasa rantai motor putus tengah jalan Pertama-tama jangan panik. Perlu diingat bahwa rantai motor memiliki sambungan yang disebut connecting chain atau connecting drive.

Ini bisa digunakan untuk mengatasi sementara masalah rantai motor yang putus di tengah jalan. Caranya adalah dengan mengganti bagian rantai yang putus dengan connecting chain.

Untuk menyambungkan kembali rantai, diperlukan beberapa peralatan seperti tang lancip, connecting chain, dan kunci roda.

Meskipun terlihat sedikit ribet, tidak ada salahnya selalu membawa alat-alat tersebut jika terjadi situasi darurat seperti rantai motor yang putus.

Berikut langkah-langkah untuk menyambungkan kembali rantai:

  1. Lepaskan bagian rantai yang putus menggunakan tang lancip.
  2. Setelah dilepas, pasang connecting chain dengan posisi kancingan berlawanan arah pergerakan rantai agar tidak terlepas lagi.
  3. Lepaskan ban menggunakan kunci roda, lalu pasang kembali rantai pada tempatnya.
  4. Pasang kembali ban pada tempatnya setelah memastikan rantai sudah terpasang dengan benar.

Sebagai catatan, menyambungkan rantai motor dengan connecting chain hanya merupakan tindakan darurat yang bersifat sementara agar perjalanan dapat dilanjutkan.

Hal ini karena jika rantai sudah putus, komponen tersebut harus diganti.

Oh ya, tambahan informasi, ada berbagai penyebab rantai putus. Salah satunya adalah faktor alam seperti terkena air hujan dan lumpur sehingga grease yang berfungsi sebagai pelumas rantai berkurang atau hilang.

Yang kedua, cara korang mengendalikan motor dengan kerap berhenti dan mempercepat gas secara tiba-tiba.

Berhenti dan mempercepat gas secara terus-menerus ini menyebabkan rantai yang bertugas menarik roda mengikuti hentakan gas bekerja dengan keras dan lama kelamaan rantai motor kendur.

Yang ketiga, beban berat yang dibawa oleh motor dapat menambah beban pada rantai sehingga lebih rentan kendur.

Faktor lain yang dapat membuat rantai menjadi kendur dan mudah putus adalah setelan rantai.

Jika setelan rantai terlalu kencang, tingkat ketegangan atau kekencangan akan tinggi dan gesekan dengan gigi gir juga akan semakin besar. Hal ini membuat rantai lebih mudah putus.

Saiz Rantai yang Sesuai untuk Motor

Saiz Rantai
Saiz Rantai

Ni ada carta untuk saiz rantai yang sesuai untuk motor korang dari jenama rantai motosikal terkenal Itali, Regina.

Untuk motor berkuasa tinggi:

  • Motor dengan kapasiti 1400cc sesuai menggunakan rantai saiz 530.
  • Motor dengan kapasiti 900cc, 1000cc, 1200cc, dan 1300cc sesuai menggunakan rantai saiz 525.

Untuk motor dengan kapasiti sederhana:

  • Motor dengan kapasiti 250cc, 350cc, dan 450cc sesuai menggunakan rantai saiz 520.

Untuk motor dengan kapasiti kecil:

  • Motor dengan kapasiti 125cc sesuai menggunakan rantai saiz 428.
  • Motor dengan kapasiti 85cc sesuai menggunakan rantai saiz 420.
  • Motor dengan kapasiti 50cc dan 60cc sesuai menggunakan rantai saiz 415.

Jadi, ini adalah panduan saiz rantai yang sesuai untuk motor korang berdasarkan kapasiti enjinnya.

Baca Juga: 7+ Jenama Rantai Motor Terbaik Malaysia

Nah, itu dia beberapa hal yang perlu korang lakukan jika mengalami masalah rantai motor putus.

Jangan panik ya! Sebagai pengendara motor, kita perlu memahami betapa pentingnya menjaga kondisi rantai agar tetap dalam keadaan yang baik.

Jika rantai motor putus, jangan khawatir, korang bisa mengatasi situasi darurat tersebut dengan menggunakan connecting chain sebagai solusi sementara.

Namun, perlu diingat bahwa menyambungkan rantai dengan connecting chain hanyalah tindakan sementara.

Jangan lupa untuk segera mengganti rantai motor putus dengan yang baru agar keamanan dan kenyamanan berkendara tetap terjaga.

Selain itu, penting juga untuk menjaga rantai motor dengan baik. Pastikan rantai tidak longgar atau terlalu tegang, dan selalu lakukan pemeriksaan secara berkala.

Bersihkan dan lincirkan rantai secara teratur untuk memastikan kinerjanya yang optimal.

Ingatlah, menjaga rantai motor dalam kondisi yang baik adalah salah satu cara untuk memastikan keselamatan dan kelancaran perjalanan kita.

Jadi, selalu perhatikan dan lakukan perawatan yang tepat agar motor korang selalu siap menjelajahi jalan raya dengan aman dan nyaman.

Semoga tips dan informasi dalam artikel Rantai Motor Putus ini bermanfaat bagi korang semua. Tetap berhati-hati dan enjoy the ride!

Gravatar Image
Saya menyediakan maklumat terkini mengenai dunia mobil, termasuk ulasan, kajian, berita, dan banyak lagi. Saya juga menyediakan panduan yang berkaitan dengan pembelian, pemilikan, dan penjagaan mobil, serta petua yang berguna untuk membantu anda menikmati alam perkilangan automotif. Saya memberi anda asas yang diperlukan untuk membuat pilihan yang bijak dan tepat untuk memenuhi keperluan anda.

Leave a Reply