13 Tanda Belting Kereta Rosak! Ketahui Sebelum Terlambat

Posted on

Satu dari 13 Tanda belting kereta rosak termasuk enjin yang overheat, baca artikel ini secara penuh supaya korang tahu lebih lengkap!

Belting kereta atau sering disebut dengan istilah pulley belting adalah salah satu komponen penting dalam sistem penggerak mobil.

Belting ini bertanggung jawab untuk menggerakkan bagian-bagian seperti aircon compressor, power steering, alternator, dan water pump.

Namun, seperti komponen mobil lainnya, belting kereta pun rentan mengalami kerusakan.

Jika belting kereta atau pulley belting mengalami kerusakan dan dibiarkan begitu saja, konsekuensinya bisa sangat berbahaya.

Selain itu, belting aircond yang rusak juga membuat pengemudi dan penumpang mobil tidak merasa nyaman karena suhu di dalam mobil akan naik.

Oleh karena itu, penting bagi pengemudi untuk memahami tanda-tanda kerusakan belting kereta.

Dalam artikel ini, kita akan membahas 13 tanda belting kereta rosak yang perlu Anda ketahui.

Diantaranya adalah suara berderak atau berdecit saat mesin hidup, bau yang tidak enak saat mobil berjalan, perubahan suara mesin ketika AC dinyalakan, dan lain sebagainya.

Jangan mengabaikan tanda-tanda ini karena kerusakan belting kereta bisa membawa akibat yang fatal bagi mobil Anda. Simak selengkapnya di artikel ini.

13. Belting Putus

Tanda Belting Kereta Rosak
Belting kereta putus

Kalau kita tengok tanda belting kereta rosak, antaranya adalah belting putus.

Ni berlaku kerana penggunaan lama dan jangka hayat belting yang dah habis. Jadi, yang paling penting adalah kita perlu tukar belting baru.

12. Terdapat Kesan Minyak

Salah satu tanda belting kereta rosak adalah terdapat kesan minyak. Kita boleh perasan ada kesan minyak pada permukaan belting tu.

Minyak dan gris memang jadi musuh utama bagi getah belting. Kalau minyak sampai terkena belting, ia akan melemahkan ikatan komponen dan membuat belting jadi lembut dan keras.

Jadi, penting untuk kita hilangkan kesan minyak yang ada pada permukaan belting tu.

11. Kerosakan Jalur pada Belting

Salah satu petanda belting kereta rosak adalah kerosakan jalur pada belting. Ada kalanya belting luar boleh jadi berlapis atau senget.

Keadaan ni akan menyebabkan bunyi pada belting tu. Biasanya berlaku disebabkan ketidakseimbangan pemasangan belting.

Jika kerosakan belting teruk, yang terbaik adalah tukarkan dengan belting baru untuk memastikan prestasi yang baik.

10. Terdapat Lubang, Benjolan dan Cebisan Kain

Tanda Belting Kereta Rosak
Tanda Timing Belt Rosak

Salah satu petanda belting kereta rosak adalah apabila terdapat lubang, benjolan, dan cebisan kain pada belting.

Kadang-kadang, ada juga batu kecil yang terjatuh antara alur belting dan pulley. Jadi, penting untuk kita periksa dan membersihkan bahagian belting dan pulley tu.

Kalau belting mengalami kerosakan teruk, tukarkan dengan belting baru untuk memastikan prestasi yang baik dan keselamatan ketika memandu.

9. Kehausan Jalur Belting tidak Sekata

Salah satu petanda belting kereta rosak adalah kehausan pada jalur belting yang tidak sekata.

Mungkin ada benda asing yang melekat pada pulley, menyebabkan kehausan yang tak sekata tu.

Jadi, penting untuk kita bersihkan pulley dari segala benda asing yang ada. Selain tu, pastikan belting diketatkan mengikut ketegangan yang betul supaya berfungsi dengan baik.

8. Jalur Belting Tertanggal atau Koyak

Tanda Belting Kereta Rosak
Tanda Belting Kereta Rosak

Salah satu petanda belting kereta rosak adalah apabila jalur belting tertanggal atau koyak.

Mungkin disebabkan oleh pemasangan belting yang tak betul. Kalau salah satu jalur belting terkeluar ke luar, boleh menyebabkan belting berpusing tanpa sokongan yang betul.

Oleh itu, pastikan belting dipasangkan dengan betul pada alur pulley. Selain tu, periksa juga ketegangan belting untuk memastikan keadaan yang baik.

Jika belting mengalami kerosakan teruk, lebih baik tukarkan untuk penggunaan jangka panjang yang lebih selamat dan berkesan.

7. Belakang Belting Melecet

Salah satu petanda belting kereta rosak adalah apabila belakang belting melecet. Biasanya, belting akan bergeselan dengan objek asing semasa berpusing.

Mungkin juga disebabkan ketegangan belting yang tak betul. Oleh itu, penting untuk kita periksa ketegangan belting untuk memastikan keadaan yang betul.

Jika belting mengalami kerosakan teruk, lebih baik tukarkan belting tersebut untuk mengelakkan masalah yang lebih serius.

6. Tali Halus pada Alur Belting

Tanda Belting Kereta Rosak
Tanda Belting Kereta Rosak

Salah satu petanda belting kereta rosak adalah apabila terdapat tali halus pada alur belting. Biasanya, penyebab tali rosak karena pemasangan belting yang salah pada pulley.

Selain itu, kekurangan tegangan juga boleh menyebabkan masalah tersebut. Keadaan ni sering berlaku pada enjin diesel.

Jadi, langkah yang perlu diambil adalah menukar belting baru yang sesuai. Pastikan belting dipasang dengan betul pada alur pulley.

Selain itu, periksa juga ketegangan belting untuk memastikan keadaan yang betul dan lancar.

5. Enjin Overheat

Kalau enjin jadi terlampau panas, itu adalah salah satu simptom yang paling teruk yang boleh berlaku disebabkan oleh ‘fan belt’ rosak.

‘Belt’ ni yang bersambung dengan pam air, dan bila ‘fan belt’ rosak, ia boleh membuat pam tu tak berfungsi, akibatnya enjin jadi ‘overheat’.

Jadi, bila ada masalah dengan ‘fan belt’, penting untuk segera memperbaikinya supaya pam air boleh berfungsi dengan baik dan enjin tak jadi terlampau panas.

4. Hawa/Udara Panas Keluar dari Corong Air Cond

Tanda Belting Kereta Rosak
Tanda Belting Kereta Rosak

Satu petanda yang menunjukkan ‘fan belt’ rosak ialah apabila aircond dalam kereta tidak mengeluarkan udara sejuk dan belting aircond berbunyi.

Disebabkan ‘fan belt’ berperanan sebagai penyambung antara enjin dengan pam aircond, keadaan ‘belt’ yang rosak berpotensi untuk mengganggu sistem aircond dalam kereta anda dan mengakibatkan prestasinya terjejas.

Sebagai hasilnya, udara yang dikeluarkan oleh aircond tidak dapat mencapai suhu yang sejuk seperti yang diinginkan.

Jadi, jika anda mengalami masalah ini, adalah penting untuk memeriksa keadaan ‘fan belt’ dan jika perlu, menggantikannya dengan yang baru agar sistem aircond berfungsi dengan baik.

3. Bunyi Tikus atau Bingin dari Ruang Enjin

Satu petanda yang paling jelas ialah bunyi yang bising atau ‘bunyi tikus’ yang terdengar dari ruang enjin ketika anda menyalakan kereta.

Bunyi ini disebabkan oleh ‘belt’ yang tergelincir atau tidak melekat dengan sempurna pada ‘pulley’.

Jika anda mendengar bunyi ini dengan jelas dari enjin kereta anda, lebih baik anda membawa kereta anda ke bengkel berhampiran yang anda percayai untuk diperiksa.

Jika masalah ‘fan belt’ dibiarkan berlarutan terlalu lama, ia boleh putus dan menyebabkan anda terkandas di tengah jalan.

Oleh itu, adalah penting untuk mengambil tindakan segera jika anda mengalami masalah bunyi tersebut. Dengan memperbaiki atau menggantikan ‘fan belt’ yang bermasalah, anda dapat mencegah masalah yang lebih serius dan memastikan keselamatan dan kelancaran perjalanan anda.

2. Potongan Getah Keluar dari Belting

Salah satu petanda belting kereta rosak adalah apabila terdapat potongan getah yang keluar dari belting.

Biasanya, masalah ini berlaku disebabkan oleh haba dan jangka hayat belting yang dah sampai. Oleh itu, langkah terbaik adalah menggantikan belting dengan yang baru.

Dengan menukar belting yang rosak, kita dapat memastikan kebolehpercayaan dan prestasi yang baik pada sistem penggerak kenderaan.

1. Retakan pada Jalur Belting

Salah satu petanda yang menunjukkan belting kereta rosak adalah adanya retakan pada jalur belting.

Hal ini disebabkan oleh pendedahan yang berterusan kepada suhu tinggi dan tekanan melengkung di sekitar pulley, yang akhirnya menyebabkan keretakan pada belting.

Retakan ini biasanya bermula dari atas jalur belting dan berkembang ke arah garis belting yang lain.

Untuk mengatasi masalah ini, langkah yang perlu diambil adalah dengan menukar belting yang baru.

Dengan menggantikan belting yang rosak, kita dapat memastikan keberlangsungan dan prestasi yang baik dalam sistem penggerak kenderaan.

Jadi, jika anda menjumpai tanda-tanda retakan pada jalur belting, adalah penting untuk segera menggantinya agar dapat menghindari masalah yang lebih serius di kemudian hari.

Baca Juga: 13 Tanda Lower Arm Rosak pada Kereta

Demikianlah artikel mengenai “13 Tanda Belting Kereta Rosak” yang kami sajikan. Semoga informasi ini dapat memberikan pemahaman yang lebih baik tentang tanda-tanda kerusakan belting kereta yang perlu Anda perhatikan.

Belting kereta yang rusak dapat menyebabkan berbagai masalah, termasuk gangguan pada sistem penggerak mobil dan kenyamanan saat berkendara.

Jadi, jika Anda mengalami salah satu tanda-tanda yang disebutkan dalam artikel ini, jangan mengabaikannya.

Segeralah melakukan pemeriksaan dan perbaikan yang diperlukan. Periksa ketegangan belting, kondisi jalur belting, serta tanda-tanda fisik lainnya.

Jika diperlukan, segera gantikan belting yang rusak dengan yang baru agar mobil Anda dapat beroperasi dengan baik dan aman.

Selalu perhatikan tanda-tanda kerusakan belting kereta dan lakukan pemeliharaan secara teratur.

Dengan melakukan tindakan pencegahan yang tepat, Anda dapat menghindari masalah yang lebih serius dan menjaga kinerja optimal mobil Anda.

Jaga keberlanjutan penggerak mobil Anda dengan memastikan belting kereta dalam kondisi yang baik.

Terima kasih telah membaca artikel ini. Semoga informasinya bermanfaat bagi Anda. Tetaplah waspada dan selalu perhatikan kondisi belting kereta Anda untuk menjaga keandalan kendaraan Anda.

Gravatar Image
Saya menyediakan maklumat terkini mengenai dunia mobil, termasuk ulasan, kajian, berita, dan banyak lagi. Saya juga menyediakan panduan yang berkaitan dengan pembelian, pemilikan, dan penjagaan mobil, serta petua yang berguna untuk membantu anda menikmati alam perkilangan automotif. Saya memberi anda asas yang diperlukan untuk membuat pilihan yang bijak dan tepat untuk memenuhi keperluan anda.

Leave a Reply