4 Tanda Drive Shaft Rosak Pada Kereta

Posted on

Tanda Drive Shaft Rosak boleh dilihat dari adanya bunyi pada drive shaft, kereta bergegar dan steering kereta bergegar.

Drive shaft adalah bahagian penting dalam sistem penghantaran di dalam kereta. Dia bertanggungjawab untuk memindahkan kuasa dari enjin ke roda kereta sekali gus memastikan keselesaan dan keselamatan memandu.

Namun, drive shaft juga rentan terhadap kerusakan akibat penggunaan yang berlebihan atau kondisi cuaca yang buruk. Oleh karena itu, sangat penting untuk mengetahui tanda-tanda drive shaft rosak agar dapat segera diambil tindakan untuk memperbaikinya.

Dalam artikel ini, kami akan mengulas secara rinci mengenai tanda-tanda drive shaft rosak, dan cara mengatasinya.

Apa Itu Drive Shaft?

Drive Shaft

Drive shaft adalah sebahagian daripada sistem penghantaran di dalam kereta yang berfungsi untuk memindahkan kuasa dari enjin ke roda kereta.

Drive shaft terdiri daripada tetulang logam atau keluli dalam bentuk silinder yang berputar pada aci.

Ia berfungsi untuk memindahkan kuasa dari enjin ke roda melalui perantara transmisi seperti transmisi gabungan, pembezaan, dan roda.

Drive shaft sangat penting untuk prestasi dan keselamatan kereta kerana ia memastikan bahawa kuasa dari enjin dapat disalurkan dengan cekap ke roda sekali gus memastikan keselesaan dan keselamatan pemanduan.

Komponen drive shaft termasuk; Shaft, U-Join, DV Joint, Drive Shaft Boots dan Balancing Weghits.


Fungsi Drive Shaft

Fungsi utama drive shaft adalah untuk memindahkan kuasa dari enjin ke roda kereta. Beberapa fungsi khusus aci pemacu adalah:

  1. Lulus kuasa dari enjin ke roda: drive shaft berfungsi untuk memindahkan kuasa dari enjin ke roda melalui transmisi, pembezaan, dan roda.
  2. Memastikan keseimbangan: drive shaft memastikan kuasa dari enjin diluluskan secara merata ke roda sekali gus memastikan keseimbangan kereta.
  3. Memastikan keselesaan memandu: drive shaft memastikan kuasa dari enjin diturunkan dengan cekap ke roda, sekali gus memastikan keselesaan memandu.
  4. Meningkatkan kecekapan bahan api: drive shaft memastikan kuasa dari enjin diluluskan dengan cekap ke roda, dengan itu meningkatkan kecekapan bahan api.
  5. Memastikan pemanduan yang selamat: drive shaft memastikan kuasa dari enjin dilulus dengan cekap ke roda sekali gus memastikan pemanduan yang selamat.

Tanda Drive Shaft Rosak

Tanda Drive Shaft Rosak
Tanda Drive Shaft Rosak

Saat drive shaft anda mengalami kerosakan, kereta anda akan memberikan suatu tanda-tanda. Berikut merupakan tanda drive shaft rosak:

1. Terdapat Bunyi pada Drive Shaft

Bunyi ‘ketakk’ ‘ketakk’ ‘ketakk’ atau ‘tukk’ ‘tukk’ ‘tukk’ pada drive shaft dapat terdengar saat membelok, melakukan U-Turn atau bermanuver ke kiri dan ke kanan merupakan salah satu tanda kerosakan drive shaft.

Bunyi ini hanya terdengar saat membelok dan akan hilang saat berkendara jalan lurus. Ini menunjukkan bahwa CV Joint (outer) mungkin rosak dan merupakan tanda drive shaft rosak yang jelas.

Oleh karena itu, pada saat kereta berbunyi saat membelok perlu segera mengecek dan memperbaiki drive shaft jika mengalami masalah seperti ini.

2. Kereta Bergegar

Tanda drive shaft rosak selanjutnya ialah Kereta akan bergegar saat menekan pedal minyak untuk meningkatkan kecepatan atau saat berhenti. Gegaran ini terasa terutama pada bagian depan kereta.

Ini menunjukkan bahwa CV Joint (inner) mungkin rosak. Oleh karena itu, perlu segera mengecek dan memperbaiki CV Joint jika mengalami masalah seperti ini untuk memastikan kenyamanan dan keamanan berkendara.

3. Terdapat Grease pada Tayar atau Lower Arm

Jika ditemukan kesan grease pada tayar dan permukaan lower arm, ini menunjukkan bahwa drive shaft boot telah koyak.

Drive shaft boot yang koyak dapat menyebabkan grease menjadi kurang atau kering pada CV joint, yang pada gilirannya dapat merusak CV joint.

Oleh karena itu, sangat penting untuk segera menggantikan drive shaft boot untuk mencegah kerusakan CV joint yang lebih parah.

4. Steering Kereta Bergegar

Steering dapat bergegar saat memandu merupakan salah satu tanda drive shaft rosak.

Meskipun gejala ini biasanya disebabkan oleh masalah seperti balancing yang tidak tepat, rim yang bengkok, atau alignment yang tidak benar, gejala ini juga dapat disebabkan oleh drive shaft yang bengkok atau CV Joint yang rosak.

Oleh karena itu, penting untuk mengecek dan memperbaiki drive shaft dan CV Joint jika mengalami masalah steering yang bergegar saat memandu.


Tips Melambatkan Drive Shaft Rosak

Perawatan Drive Shaft
Perawatan Drive Shaft

Anda dapat melakukan beberapa tips agar drive shaft anda tetap awet, termasuk:

  • Semasa mengambil selekoh, jangan memaksa kenderaan dengan cara yang kasar.
  • Sentiasa pastikan rubber boot dalam keadaan baik. Jika terdapat rubber boot yang pecah atau koyak, segera gantikan. Ini akan memperpanjang masa hayat CV joint inner dan outer.

Baca Juga: 7 Tanda Starter Kereta Rosak


Drive shaft merupakan bagian penting dalam sistem penggerak kenderaan anda. Kerusakan pada drive shaft boleh menyebabkan masalah pada handling dan prestasi kenderaan.

Oleh itu, sentiasa waspada terhadap tanda-tanda kerusakan drive shaft seperti bunyi yang aneh saat membelok, gegaran semasa memacu, kesan grease pada tayar dan permukaan lower arm, serta gejala steering yang bergegar.

Pastikan untuk memperbaiki kerusakan drive shaft dengan segera agar kenderaan anda dapat berfungsi dengan baik dan memastikan keamanan pemandu dan penumpang. Terima kasih kerana membaca artikel ini.

Gravatar Image
Saya menyediakan maklumat terkini mengenai dunia mobil, termasuk ulasan, kajian, berita, dan banyak lagi. Saya juga menyediakan panduan yang berkaitan dengan pembelian, pemilikan, dan penjagaan mobil, serta petua yang berguna untuk membantu anda menikmati alam perkilangan automotif. Saya memberi anda asas yang diperlukan untuk membuat pilihan yang bijak dan tepat untuk memenuhi keperluan anda.

Leave a Reply