Warna Kereta Cantik Malaysia (Warna Paling Popular & Bernilai)

Posted on

Warna Kereta Cantik dapat mencerminkan imej korang, teruskan baca artikel ini supaya korang faham apa saja Warna Kereta Cantik yang patut korang punyai.

Siapa yang tak suka tengok kereta yang berkilau dan menawan dengan warna-warna yang menarik, kan? Warna kereta ni memang boleh menambah gaya dan personaliti kepada pemiliknya.

Ada banyak pilihan warna kereta yang menarik dan setiap warna mempunyai keunikan dan kesan tersendiri.

Tak kira korang suka warna terang, warna gelap, atau warna pastel, pasti ada satu warna yang sesuai dengan citarasa dan personaliti korang.

Jadi, jom kita teruskan bacaan untuk mengetahui lebih lanjut tentang warna kereta cantik yang boleh membuatkan korang teruja dan teruja untuk memiliki satu.

Warna Kereta Cantik Malaysia

Warna Kereta Cantik Malaysia
Warna Kereta Cantik Malaysia

Kat kepada para peniaga kereta terpakai di Malaysia, kereta berwarna perak dan kelabu dianggap yang terbaik dalam pasaran kereta terpakai. Kenapa?

Sebab warna-warna tersebut dapat menyembunyikan kotoran dengan baik. Sebaliknya, kereta berwarna terang seperti merah dan kuning tidak terlalu diminati.

Satu kajian baru-baru ini yang dilakukan oleh laman web carian kereta terpakai dari Amerika Syarikat, ISeeCars.com, menganalisis lebih daripada 2.1 juta jualan kereta terpakai model tahun 2014.

Mereka mendapati bahawa terdapat perbezaan harga susut berdasarkan warna cat kereta.

Kereta kuning menunjukkan penurunan nilai yang terendah dengan hanya 27% dalam masa tiga tahun pemilikan pertama, berbanding dengan kadar purata penurunan tiga tahun sebanyak 33.1%.

Selain itu, kereta oren dan hijau juga menunjukkan prestasi yang baik dengan kadar penurunan masing-masing sebanyak 30.6% dan 30.9%.

Hitam

Hitam
kereta warna Hitam

Kepada para pengedar kereta terpakai di Malaysia, warna perak dan kelabu bagi kereta adalah tidak begitu popular berdasarkan kajian yang dijalankan oleh syarikat cat dan salutan terkenal, AkzoNobel.

Kebanyakan responden memilih warna kereta hitam sebagai warna kegemaran mereka.

Mungkin ini berkaitan dengan persepsi dan ciri-ciri umum yang dikaitkan dengan warna ini – iaitu melambangkan kuasa, cita-cita, dan warna kereta mewah.

Warna hitam juga memberikan kesan bergaya dan mewah.

Cuba perhatikan jenama-jenama terkenal yang mewakili kemewahan dan keistimewaan – kebanyakan daripadanya menggunakan warna hitam dalam jenama mereka.

Baca Juga: 13 Jenama Polish Kereta Terbaik Malaysia

Putih

Putih
Putih

Dalam pengalaman AkzoNobel, warna yang paling digemari oleh pembeli adalah warna putih.

Walaupun warna ini mempunyai kelemahan dari segi kekotoran jika dibandingkan dengan warna hitam, namun warna putih tetap menjadi pilihan utama kerana ia memberikan kesan yang bersih dan elegan.

Dari segi kepraktisan, permukaan kereta yang berwarna putih mampu memantulkan cahaya dan haba dengan lebih baik daripada kereta yang berwarna gelap.

Oleh itu, secara teorinya, ruang kabin kereta yang berwarna putih tidak akan terasa sepanas kereta yang berwarna hitam selepas terdedah pada cahaya matahari sepanjang hari.

Kelabu

Kelabu
kereta warna Grey/Kelabu

Warna kereta kelabu memang dikira sebagai warna yang selamat.

Bagi mereka yang tak terlalu suka kereta hitam atau putih sepenuhnya, warna grey kereta juga memberikan sentuhan mewah dan elegan pada masa yang sama.

Yang menariknya, warna ini juga agak sukar diperhatikan di jalan raya kerana ia serasi dengan sekitarannya.

Warna Kereta Cantik Paling Bernilai

Ini adalah beberapa warna kereta paling cantik yang biasanya memiliki nilai yang tinggi dan warna kereta yang nampak mewah:

  1. Merah Muda Metalik: OMG! Kalau cakap pasal warna kereta yang cantik, warna merah muda metalik memang pilihan yang memikat hati gila. Warna ni nampak sangat girly tapi tetap elegan, macam Barbie punya kereta. Kalau nak jual balik nanti, confirm ramai yang minat.
  2. Hitam Berkilat: Weh, tak boleh nampak lebih klasik dari kereta hitam berkilat. Warna ni memang timeless, sangat mengagumkan dan menunjukkan keanggunan yang terus melekat. Lagi satu, kalau kereta hitam ni selalu dijaga dengan baik, nilai jual pun boleh naik gila!
  3. Perak Metalik: Eh, kalau cerita pasal warna kereta cantik paling bernilai, jangan lupa pasal perak metalik ni. Warna ni memang terangkat seri kereta. Ia nampak bergaya dan mewah pada masa yang sama. Nak katakan ni warna standard kereta mewah pun tak salah. Memang menarik perhatian!
  4. Biru Laut Metalik: Wah, biru laut metalik ni pun warna yang menyengat hati. Macam tengok laut biru punya kereta je. Warna ni jarang kita jumpa di jalan raya, jadi bila ada, memang terus menarik perhatian. Kalau jual balik, pasti ada orang berminat nak beli kereta biru laut ni.

Baca Juga: [Best] 11 Shampoo Kereta Terbaik Malaysia

Akhirnya, kita telah menjelajahi pelbagai warna kereta cantik dan mengagumkan.

Kita dah kongsikan beberapa pilihan warna kereta yang popular dan warna kereta menarik.

Jangan lupa, setiap warna tu ada kesan dan maksud tersendiri. So, pilihlah warna yang sesuai dengan personaliti dan citarasa korang.

Semoga artikel tentang warna kereta cantik ni memberikan inspirasi dan maklumat berguna kepada korang.

Jangan lupa untuk berkongsi artikel ni dengan rakan-rakan korang yang sedang mencari kereta baru atau ingin mengecat semula kereta mereka.

Sekian, sampai jumpa dalam artikel-artikel seterusnya yang lebih menarik dan bermanfaat. Jom, pergi pilih warna kereta korang yang cantik dan mempesonakan

Leave a Reply