Fahami Fungsi Turbo Pada Kereta Anda

Posted on

Fungsi Turbo ni meningkatkan kuasa enjin dengan memampatkan dan memasukkan lebih banyak udara ke dalam enjin, teruskan baca artikel ini supaya korang faham fungsi turbo.

korang pernah dengar pasal turbo tak? Dalam dunia automotif, benda ni memang jadi bualan hangat. Nak tahu apa benda turbo ni sebenarnya?

turbo ni sebenarnya adalah sejenis komponen yang mempercepatkan prestasi enjin. Dia gunakan prinsip penjanaan daya dari gas ekzos.

Gas ekzos yang bergerak laju akan memutar turbo dalam turbo, dan turbo pulak akan memutar kompresor udara.

Dia boleh memberikan “extra boost” kepada enjin korang dan memberikan prestasi yang lebih bertenaga.

Tapi ingat, turbo juga memerlukan penyelenggaraan yang baik. Korang kena pastikan minyak pelincir turbo sentiasa mencukupi dan jangan lupa servis turbo secara berkala.

Jadi, jom kita mulakan apa fungsi turbo!

Apa Itu Turbo pada Kereta?

Apa Itu Turbo pada Kereta
Apa Itu Turbo pada Kereta

Turbo ni adalah satu sistem kuasa tambahan yang digunakan untuk meningkatkan prestasi enjin kereta.

Macam ni, bro, dalam enjin kereta, ada satu komponen turbo yang dipanggil ‘pemampat’. Pemampat ni bertugas untuk memampatkan udara sebelum masuk ke dalam enjin.

Apabila udara dipampatkan, ia meningkatkan jumlah oksigen yang masuk ke dalam enjin, dan ini membantu pembakaran lebih efisien.

Turbo memang popular dalam kereta berkuasa tinggi, seperti kereta sukan atau kereta perlumbaan.

Turbo ni bisa kotor juga maka ada Pencuci enjin turbo yang dipakai untuk kuatkan pencucian, dia boleh buang kotoran degil dalam enjin macam turbo kuatkan daya enjin.

Prinsip Kerja Turbo

Prinsip Kerja Turbo
Prinsip Kerja Turbo

Turbocharge ada dua bahagian utama: bahagian eksos dan bahagian turbo. Bahagian eksos terhubung dengan saluran ekzos enjin, dan bahagian turbo ni ada piringan yang berputar.

Bila gas ekzos melepaskan tenaga dan menghempas ke bahagian eksos, dia memusingkan piringan turbo. Pusingan turbo ni akan menghubungkan turbo system dengan kompresor.

Kompresor pula berfungsi untuk memampatkan udara sebelum dia masuk ke dalam silinder enjin.

Udara yang dipampat ni akan dicampur dengan bahan api, dan gabungan ni akan menghasilkan letupan kuat dalam silinder enjin.

So, prinsip kerja turbo ni adalah bila enjin beroperasi, gas ekzos akan menggerakkan turbo, dan turbo pulak akan menggerakkan kompresor.

Kompresor ni akan memampatkan udara dan memasukkannya ke dalam enjin untuk mencipta daya tambahan.

Baca Juga: Senarai Upah Baiki Kereta Malaysia Terkini

Fungsi Turbo

Fungsi Turbo
Fungsi Turbo

Turbocharger dalam kereta memainkan peranan penting ni.

Dia guna gas ekzos daripada enjin untuk memutar baling-baling, pastu hasilnya, dia boleh dapatkan udara yang banyak dan padat.

Udara padat ni penting gila sebab dia akan disuplai ke dalam silinder enjin. Lepas tu, udara yang banyak ni ada oksigen lebih, so dia akan membantu pembakaran yang lebih baik.

Jadi, kalau nak tau dengan jelasnya, ni dia fungsi turbo dalam keta yang kau kena tahu.

1. Meningkatkan torsi dan tenaga mesin

Fungsi turbo dalam kereta ni utamanya untuk boost torsi dan power enjin dengan mengambil tenaga yang biasanya terbuang.

Bila udara dan petrol bergabung secara sempurna dalam pembakaran, kuasa yang dihasilkan akan lebih tinggi, khususnya bila spark plug menyala untuk bakar gabungan tu.

Sebab tu, torsi dan tenaga yang dihasilkan dalam satu kitaran pembakaran akan meningkat. Jadi, bila kau bawak kereta, kau akan rasa power dia lebih mantap.

2. Meningkatkan efisiensi konsumsi bahan bakar

Kalau turbo dipasang betul-betul, ia boleh buat kereta turbo kau jimat minyak lebih banyak. Kenapa boleh jimat minyak gitu?

Sebab turbo ni kerja dengan cara recycle tenaga buangan yang enjin hasilkan.

Tenaga ni kemudian masuk balik ke turbo melalui turbin, diubah jadi lebih besar, dan buatkan enjin kau lebih bertenaga dan cepat bergerak.

3. Mengurangi emisi mesin berbahaya

Tak hanya untuk jimat minyak, teknologi turbo ni juga boleh kurangkan tahap pencemaran dan polusi.

Ada yang fikir kalau enjin laju ni akan keluarkan lebih banyak pencemaran, tapi sebenarnya taklah.

Turbo ni kerja dengan guna semula tenaga yang terbuang dari ekzos, jadi jumlah emisi CO2 yang dihasilkan lebih kurang, jadi lebih friendly pada alam sekitar.

4. Meningkatkan tenaga mesin berkapasitas kecil

Untuk kereta yang enjinnya kecil, turbo ni tak kalah penting tau. Kalau nak tambah power atau kuasa enjin kereta tu lagi hebat, pasang turbo boleh jadi jawapannya.

Turbo ni boleh naikkan kuasa kereta yang enjinnya kecil jadi lebih besar. Macam tu la, korang boleh lagi selesa bawak kereta tu, kan?

Baca Juga: Jenis & Harga Coating Kereta Terbaik Malaysia

FAQ

Bagaimana fungsi Turbo bekerja?

Fungsi Turbo bekerja dengan menggunakan tekanan udara atau gas buang dari mesin untuk memutar turbin yang kemudian menggerakkan kompresor udara. Kompresor ini bertugas memampatkan udara sebelum memasukinya ke dalam ruang pembakaran, sehingga meningkatkan jumlah oksigen yang tersedia untuk pembakaran bahan bakar. Ini menghasilkan dorongan tambahan dan meningkatkan daya mesin.

Pengaturan tekanan udara

Untuk mengelakkan tekanan udara berlebihan yang boleh merosakkan Turbo, seperti apabila throttle gas ditutup, biasanya komponen turbocharger tambahan seperti Kawalan Tekanan Pintu Wastegate dan Klep Pelepasan Dipasang pada Turbo.
Apabila throttle gas ditutup, udara akan terus dipam dan ditekan oleh Turbo. Tekanan ini boleh menjadi bahaya dan boleh merosakkan Turbo (Tekanan ini boleh menyebabkan keputaran Roda Pengkompressor bertukar arah dan menyebabkan poros di dalam Turbo patah dan rosak).
Oleh itu, dengan adanya Kawalan Tekanan Pintu Wastegate ini, tekanan udara yang berlebihan di dalam saluran udara masuk boleh dikurangkan untuk mengelakkan kerosakan pada Turbo.

Manfaat Turbo

Turbo ni memang hebat, bro. Dia boleh buat enjin kita jadi lebih power dan torque. Dengan Turbo ni, kita tak payah risau pasal udara lagi sebab dia boleh supply udara yang tekanan tinggi dan kaya oksigen bila-bila enjin kita perlukan.

Jadi, itulah serba sedikit pasal fungsi turbo dalam dunia automotif. Turbo ni memang power gila sebab dia boleh boost prestasi enjin dan bagi korang rasa kuasa yang lebih.

Korang kena ingat bahawa turbo ni perlukan juga maintenance dan penjagaan yang betul. Pastikan minyak hitam tu sentiasa bersih dan jangan lupa follow schedule untuk servis turbo korang.

Jadi, kalau korang minat kat prestasi enjin yang padu, jangan ragu-ragu untuk pilih keta yang ada turbo.

Tapi ingat, keselamatan tetap penting. Jangan mengabaikan peraturan jalan raya dan pandu dengan bijak.

Harap artikel ni memberi korang penerangan yang jelas pasal fungsi turbo dalam enjin keta. Kalau ada sebarang soalan atau komen, jangan segan-segan untuk tinggalkan di ruangan komen di bawah.

Leave a Reply