Pahami Cara Cek Minyak Hitam Motor dengan Betul!

Posted on

Cara Cek Minyak Hitam Motor, baca artikel ini sampai penuh supaya korang tahu apa yang perlu buat Cara Cek Minyak Hitam Motor

Jangan main-main dengan minyak hitam ni, sebab dia adalah nyawa enjin motor korang. Jadi, korang kena pastikan minyak hitam motor korang sentiasa dalam keadaan yang baik.

penting sangat korang tahu cara cek minyak hitam motor korang supaya boleh monitor keadaannya.

Kalau minyak hitam motor dah kurang, tak elok lah tu. Boleh rosak enjin nanti, padan muka!

kita akan kongsi cara-cara mudah nak cek minyak hitam motor korang. Korang tak perlu jadi pakar mekanik pun boleh buat. Asalkan korang ikut langkah-langkah yang betul, insyaAllah senang je.

Jom kita mulakan Cara Cek Minyak Hitam Motor !

Tanda perlu Tukar Minyak Hitam Motor

Cara Cek Minyak Hitam Motor
Cara Cek Minyak Hitam Motor

Berikut ni kami kongsikan tanda yang perlu korang tahu masa kita ganti minyak hitam kereta.

1. Lihat Warna Minyak Hitam dan Kondisi Minyak Hitam

Ada beberapa motosikal yang masih menggunakan dipstick atau kayu sebagai alat untuk mengukur minyak hitam.

Sebenarnya, minyak hitam memiliki warna coklat muda yang terang dan terlihat seperti minyak biasa. Namun, seiring berjalannya waktu, warna minyak hitam akan berubah menjadi hitam dan kental.

Cara untuk mengukur kekentalan minyak hitam adalah dengan mengambil sedikit minyak hitam dan mengoleskannya pada jari. Kemudian, gosokkan jari lain pada jari yang telah diolesi minyak.

Jika minyak hitam pada motosikal anda masih dalam keadaan baik, anda akan merasakan bahwa kedua jari anda menjadi licin saat menggosok minyak tersebut.

Namun, jika anda merasakan bahwa minyak tersebut tidak licin dan terasa berpasir, itu berarti anda perlu mengganti minyak hitam.

2. Lampu Minyak Enjin Pada Dashboard Menyala

Korang tengok je la lampu minyak enjin menyala kat dashboard tu, pastikan korang terus bawak motor korang ke bengkel. Maksudnya motor korang dah habis minyak enjin la tu.

Bila benda ni jadi, korang boleh check dulu paras minyak enjin moto korang. Kalau paras dia rendah, korang boleh tambah sikit minyak enjin supaya dia sampai paras yang normal.

Bagusnya korang terus je pegi bengkel moto yang dekat untuk buat pemeriksaan lagi.

3. Enjin Motor Berbunyi Kuat dan Kasar Dari Kebiasaan

Bila minyak enjin terlalu kotor, dia tak boleh bekerja dengan baik dan komponen dalam enjin tak boleh bergerak lancar.

Akibatnya, logam dalam enjin akan bergesel-gesel dan bunyi yang keluar pun jadi bising lah. Kalau sebelum ni enjin dah berbunyi bising, kali ni dia jadi lagi bising dan enjin macam lembab sikit la.

Jadi, kalau enjin kereta korang bunyi kuat sangat atau terlalu nyaring berbanding biasa, mungkin dah sampai masa untuk tukar minyak hitam la.

4. Paras Minyak Berada Pada Sukatan Minimum

Kalau situasi ni berlaku, ada chance enjin bocor lah. Tapi ada juga possibility minyak hitam yang digunakan tu dah lama sangat.

Bila kau pakai minyak hitam yang dah lama, bahan kimia dalam minyak tu dah tak berfungsi macam sepatutnya.

Jadi, motor kau kena guna banyak gila minyak supaya semua bahagian dalam enjin tu terlincir dengan betul.

Tu sebabnya tak kisah berapa banyak minyak kau tambah, motor kau still minyak je sebab guna minyak yang dah lama sangat.

5. Minyak Hitam Motor Kering

Tanda minyak hitam motor kering ni memang patut dijaga betul-betul. Kalau minyak hitam motor dah kering, motor ko boleh jadi dalam masalah besar tau.

Jadi, apa punca minyak hitam motor kering ni, kena perhatikan betul-betul.

Contohnya, bila ko tengok minyak hitam motor makin berkurangan dari tak lama dah tuang, atau bau enjin yang berbeza dan asap yang keluar dari enjin tu pun pelik sikit, semua ni tanda-tanda yang minyak hitam motor dah kering dan perlu tambah segera.

Kalau tak, enjin motor ko boleh jadi rosak teruk dan mahal nak betulkan nanti. Jadi korang perlu cek berapa km tukar minyak hitam motor agar minyak tak kering.

Lepastu korang perlu lah cari tau Cara Cek Minyak Hitam Motor yang benar

Cara Cek Minyak Hitam Motor

Cara Cek Minyak Hitam Motor
Cara Cek Minyak Hitam Motor

cara periksa minyak hitam motor, Pertama, pastikan motor dalam keadaan sejuk, tak panas sangat. Lepas tu, angkat penutup minyak hitam yang biasanya kat bahagian atas enjin tu.

Korang kena tengok ada tak tanda “MIN” dan “MAX” pada tongkat ukur minyak hitam tu. Kalau minyak sampai kat tanda “MIN” tu, maknanya kena tambah minyak sebab tak mencukupi lagi.

Tapi jangan sampai melebihi tanda “MAX” pulak, nanti terlebih pula. Yang penting, jaga minyak hitam motor dengan baik supaya enjin tak rosak.

itulah Cara Cek Minyak Hitam Motor yang benar!

Cara Tukar Minyak Hitam Motor

imej penepis

Bila perlu tukar minyak hitam motor? tukar minyak hitam motor berapa km? minyak hitam motor semi sintetik berapa km?

korang kena tengok manual pemilik motor tu sebab setiap jenis motor ada tempoh tukar minyak yang berbeza.

Ada motor kena tukar setiap 3,000 kilometer macam tukar minyak hitam motor lc135, ada yang 5,000 kilometer macam tukar minyak hitam motor skuter, atau lebih lagi. Kos nak tukar minyak pun beragam dari RM13 – RM25.

Cara tukar minyak hitam motor ni senang je

  • Pastikan motor dalam keadaan sejuk dan tak beroperasi.
  • Cari bahagian enjin yang bertanda “OIL” atau “MINYAK” tu. Biasanya kat bahagian bawah enjin atau di sebelah enjin. Kalau tak jumpa, boleh refer manual motor.
  • Lepas tu, ambil spanner atau alat sesuai untuk membuka penutup minyak hitam tu.
  • Boleh terdapat dua penutup, satu untuk minyak hitam dan satu lagi untuk penapis minyak. Pastikan buka penutup yang betul, jangan silap.
  • Ok, lepas buka penutup, cari tempat penapis minyak. Kalau ada, boleh la cabut penapis tu dan ganti yang baru. Pastikan penapis baru tu betul-betul pasang.
  • Sekarang, pasang semula penutup minyak hitam dengan ketat. Jangan lupa, pastikan tak terlalu ketat sampai susah nak buka nanti.
  • Lepas tu, ambil botol minyak hitam yang sesuai untuk motor ko.
  • Pastikan kuantiti minyak tu mencukupi dan jenis minyak tu betul untuk motor korang. Boleh rujuk manual motor atau tanya mekanik kalau tak pasti.
  • Sekarang, cari lubang untuk menuang minyak hitam. Boleh menggunakan corong untuk memudahkan proses tuangan. Slowly tuangkan minyak tu sambil perlahan-lahan, jangan terlalu cepat.
imej corong
  • Bila dah tuang minyak hitam, tunggu seketika untuk pastikan minyak meresap betul ke dalam enjin.
  • Lepas tu, periksa tahap minyak hitam menggunakan batang pengukur minyak. Pastikan tahap minyak dalam had yang betul.
  • Kalau tak cukup, boleh tambah lagi sikit-sikit minyak hitam tadi. Kalau dah cukup, tutup semula penutup minyak hitam dengan ketat.

Selesai! Skrg motor ko dah ada minyak hitam baru. Pastikan rajin check minyak hitam secara berkala dan tukar mengikut jadual yang disyorkan. Jaga enjin betul-betul supaya motor boleh terus berjalan lancar.

Baca Juga: Panduan Tekanan Angin Tayar Motor

Sekarang korang dah jadi pakar sikit pasal minyak hitam, kan? Dah tahu betapa pentingnya menjaga paras minyak hitam dalam motor korang.

cek minyak hitam motor ni bukan sekadar rutin biasa, tapi satu tanggungjawab kita sebagai pengguna motor.

Biarlah motor korang berjalan dengan lancar, tak ada masalah enjin sebab kurang minyak hitam.

Sekarang korang dah faham betapa mudahnya nak cara cek minyak hitam motor, tak ada alasan lagi nak malas-malas.

Leave a Reply